Dag van de Kinderspiritualiteit

Dag van de Kinderspiritualiteit 2019

Op vrijdag 25 januari 2019 vindt de tweede Dag van de Kinderspiritualiteit plaats in Nijmegen. Een dag voor iedereen die werkt met kinderen en aandacht wil geven aan hun innerlijke ontwikkeling.
Het thema is: Spiritueel (op)voeden.

U kunt zich hier aanmelden!

 

 

 

 

 

programma

09.30   inloop
10.00   opening; inleiding op het thema door Liesbeth Vroemen
10.45   gesprek in groepjes
11.15   eerste ronde workshops
12.45   Lunch
13.30   tweede ronde workshops
15.00   activiteit in groepjes
15.45   afsluiting
16.00   einde

workshops

Dansen van Universele Vrede – Zubin Nur Westrik
Het Universele Soefisme wil alle religies en tradities verbinden. Om de wijsheid en goedheid op het spoor te komen die onder alle tegenstellingen zit, kent het Soefisme verschillende meditatieve vormen, waaronder dans. In deze workshop, die begint met een korte uitleg over het Soefisme, ervaart u een aantal dansen zelf. Daarna is er gelegenheid door te praten over de toepasbaarheid van deze dansen in werk met kinderen. ZubinNur Westrik, geboren in Engeland, woont sinds 1991 in Arnhem waar ze onder meer als leerkracht werkte en het Soefisme ontdekte. Ze geeft workshops vanuit deze traditie aan volwassenen, kinderen en tieners.

Vieren en vertellen thuis: de joodse traditie – Gaby Schrijver
In het jodendom zijn vieringen en rituelen belangrijk. Kinderen groeien in spirituele beleving door mee te doen. Deze workshop start met een presentatie waarin u, onder meer aan de hand van voorwerpen, uitgebreid kennis maakt met de sjabbat viering en de betekenis die dat heeft voor kinderen, ook in hun dagelijks leven. Daarna gaat u met elkaar in gesprek aan de hand van teksten en stellingen. Gaby Schrijver is leerkracht, kindercoach, en Hoofd Onderwijs van de liberaal-joodse gemeenten in Utrecht en Gelderland. Ze leidde in verschillende joodse gemeenten in Nederland al meer dan 600 kinderen op voor hun bar of bat mitswa (joods meerderjarig worden). 

Groeien in vertrouwen door judo – Paul Loeters
Judo is een ‘zachte’ krijgskunst: je leert omgaan met je eigen kracht en die van een ander, met respect en zonder schade te doen. In deze workshop ontdekt u wat dat kan betekenen voor de ontwikkeling van kinderen, en met name kinderen met een beperking en/of gedragsproblemen. Paul Loeters is docent bewegingsagogie op het CIOS en werkte vele jaren met kinderen in een revalidatiecentrum en in het speciaal onderwijs. In zijn ‘stoei- en judoclub’ leren jonge kinderen vertrouwen krijgen in hun eigen lijf, plezier hebben in bewegen en stoeien, en positieve ervaringen opdoen. Kinderen krijgen de ruimte te zijn zoals ze zijn. De workshop bestaat uit een presentatie en een praktijkdeel. Zorg dus voor kleding waarin u makkelijk kunt bewegen!

In gesprek over kunst: het museum als spirituele ontmoetingsplek? – Herman Tibosch
In het Kröller-Müller Museum komen veel kinderen. De afdeling educatie is pionier in het ontwikkelen van werkvormen en materiaal om met kinderen stil te staan bij moderne kunst: wat valt er te zien, wat doet het met mij en welke vragen roept het op? In deze workshop ervaart u het verdiepende en verbindende effect van filosoferen bij een kunstwerk. U maakt kennis met verschillende manieren waarop je van een ontmoeting met een kunstwerk ook een ontmoeting met jezelf en met elkaar kunt maken. Herman Tibosch is hoofd educatie in het Kröller-Müller Museum en (mede) auteur van een serie bronnenboeken voor filosoferen met kinderen over kunst.

Puur present opvoeden – Monika Franzen
Volgens de franciscaan Richard Rohr zit de essentie van religie niet in leerstellingen en het kennen van moraalwetten. Veelmeer gaat het om het ervaren van eenheid en zodoende het overstijgen van dualiteit. De kunst van het puur present zijn. Dit ziet hij terug bij de grote mystici uit verschillende godsdiensten. In deze workshop word u geïnspireerd door de zienswijze van Richard Rohr en leert u hoe u kinderen kunt begeleiden om verbondenheid-éénheid te voelen ondanks verschillen. U ontdekt welke invloed u als voorbeeldfiguur hebt: door uw manier van zijn en door verstillende, speels-meditatieve activiteiten die u met kinderen kunt doen. Monika Franzen volgde opleidingen in onder meer drama, pedagogiek en fysiotherapie en werkt op verschillende plekken in onderwijs en jeugdwerk.

Vol verwondering vertellen – Cora Krispijn en Mariska Litjes
De Verwondering is een Vertelplek in Apeldoorn waar groepen mensen (jong en oud) met levensvragen bezig kunnen zijn. Cora Krispijn en Mariska Litjes zijn twee van de getrainde vertellers die op een bijzondere manier bijbelverhalen vertellen (Godly Play methode).  Ze gebruiken daarbij eenvoudige beeldende voorwerpen, filosofische vragen en creatieve opdrachten. Ze komen als gastvertellers op scholen, en groepen kinderen komen naar hun eigen Vertelplek. Ze nodigen kinderen uit het verhaal te beleven, zich te verwonderen en zich te laten voeden door de verhalen. In deze workshop maakt u het verloop van een vertelbijeenkomst mee: het verhaal, een verwonderingsgesprek en een creatieve verwerking. Daarna is er gelegenheid samen na te denken over deze manier van werken.

 

Een terugblik op de Dag van de Kinderspiritualiteit 2018

Op 26 januari 2018 kwamen we met ruim 50 mensen bij elkaar in Arnhem rond het thema ‘Ruimte voor het innerlijk van kinderen’. De achtergronden van deelnemers waren heel divers: onderwijs, zorg, natuur- en kunsteducatie, scouting, kerkelijk jeugdwerk en meer. Juist die diversiteit zorgde voor inspirerende ontmoetingen.

 

De dag werd ingeleid door
Liesbeth Vroemen die het begrip ‘kinderspiritualiteit’ tot leven bracht aan de hand van enkele kleine portretjes, maar het ook afbakende om een gezamenlijke basis voor de dag te hebben. U kunt haar lezing hier bekijken.

 

 

 

Steve Younger vertelde over het Schotse onderwijs dat geënt is op vier basiswaarden: integrity, justice, compassion en wisdom. Maar hij begon met een indrukwekkend inkijkje in zijn persoonlijke geschiedenis. Dat werd een rode draad voor de dag: aandacht voor het innerlijk van kinderen begint met aandacht voor je eigen verhaal.

In groepjes gingen deelnemers vervolgens met elkaar in gesprek. Na de lunch verdeelden we ons over vier workshops. Michiel en Ilse namen hun groep mee naar het Sonsbeekpark waar de verbinding met natuur voelbaar werd in spel en creatieve opdrachten.

Monika liet haar groep een mooi opgebouwde reeks oefeningen doen rond de verbinding lichaam en geest en dacht met de deelnemers na over hoe je dergelijke oefeningen een plek kunt geven in je werk met kinderen. In de workshop van Marijke was een bijbelverhaal vertrekpunt voor dramatische werkvormen die deelnemers uitdaagden naar hun eigen innerlijk te kijken. Voor menigeen een heel verrassende manier van ‘spelen met verhalen’. Steve Younger ten slotte bouwde zijn workshop op rond een doosje vol kleine symbooltjes die verhalen en vragen losmaakten.

Na de workshops was er een uitgebreide ‘theevisite’: iedere workshopleider kreeg een hoek toegewezen – en een etagère vol lekkers – waar deelnemer op de thee konden komen om met de docenten of met elkaar in gesprek te gaan.

Oblimon kijkt met heel veel voldoening terug op deze dag, en begint vast na te denken over de Dag van de Kinderspiritualiteit 2019!

ervaringen van deelnemers

‘Na de dag van de kinderspiritualiteit kwam ik thuis en vertelde mijn partner erover. Ze merkte op: “Ik heb jou zelden zo enthousiast en geïnspireerd uit een studiedag zien komen”.
Dicky Brouwer, leerkracht

‘Ik ben nog steeds vol van wat ik heb ervaren en heb gehoord (denk nog aan kleine Daan). Ik heb deelgenomen aan de workshop bibliodrama. Het was voor mij de eerste keer om met deze werkvorm kennis te maken. Ik heb het als heel bijzonder ervaren om een bijbelverhaal zo tot leven te laten komen. Vanuit onze werkgroep Kinderwoorddienst kunnen we hier zeker mee verder.’
Paula van den Bosch, kerkelijk vrijwilliger

‘Er zijn veel onderwerpen ter sprake gebracht die me aan het denken hebben gezet. Ik voelde zo ‘het kind in mezelf’ aangesproken. Daarmee was het ook zo’n inspirerende dag. Al die dingen die ik als kind zo graag deed en een beetje kwijt ben geraakt (schrijven van verhaaltjes, liedjes maken, vanuit verwondering naar de dingen en mensen om me heen kijken en zo) werden weer aangesproken’.
Marleen van Tilburg, tuin- en landschapontwerper    

‘Een goede dag om mee te maken. Zorgvuldig opgezet programma. Met ruimte voor ontmoeting, een prachtig programma met dito boekje, waarin zelfs aandacht is voor ontmoetingen tussendoor. Een mooie mix van ‘monitoren en modderen’ rond spiritualiteit.’
Liesbeth Winters-Jonas, pastor