Dag van de Kinderspiritualiteit

Dag van de Kinderspiritualiteit 2020:
Andere Werelden

Op 24 januari 2020, tijdens de nationale Maand van de Spiritualiteit, organiseert Oblimon in samenwerking met de International Association for Children’s Spirituality de derde Dag van de Kinderspiritualiteit.

Speciale gast is Professor Kate Adams. Zij doet al twintig jaar onderzoek naar de spiritualiteit van kinderen. Kate Adams begon haar loopbaan als leerkracht in het basisonderwijs in Engeland, promoveerde op een onderzoek naar spirituele dromen van kinderen en is momenteel verbonden aan de universiteit van Winchester.

Bruggen naar andere werelden: het ongeziene zichtbaar maken

Kinderen leven in een veelvoud van werelden. Terwijl ze aanwezig zijn in de alledaagse wereld van thuis en school, kunnen ze tegelijk aanwezig zijn in andere sferen, die vaak niet gezien worden door volwassenen. In haar lezing zal Kate Adams een aantal van deze werelden beschrijven. Ze nodigt u uit te luisteren naar de ontmoetingen die kinderen hebben met onzichtbare vriendjes, engelen en overledenen, in dromen of overdag. Volwassenen wuiven deze ontmoetingen vaak weg als ‘alleen maar fantasie’, maar voor veel kinderen is het echt. In haar presentatie gebruikt Kate de beelden en woorden van kinderen: zij vertellen hun eigen verhaal. Daarmee worden we aan het denken gezet over de natuurlijke vermogens van kinderen om in verschillende sferen tegelijk te leven. Ook zal Kate met ons nadenken over de vraag, hoe wij kinderen kunnen ondersteunen in een maatschappij die hun ervaringen negeert of wegdrukt, zodat ze onzichtbaar worden. Hoe kunnen wij eraan bijdragen dat de bruggen naar andere werelden intact blijven?

Programma

In de ochtend (vanaf 10.00 uur) is er een lezing en een gespreksronde in kleine groepen, gevolgd door een eerste ronde workshops.
Na de lunch volgt een tweede ronde workshops en is er volop tijd om elkaar te ontmoeten, materialen te bekijken en in gesprek te gaan met workshopleiders. Om 16.00 uur wordt de dag afgesloten met een informele borrel.

Workshops

Kate Adams: Exploring children’s unseen worlds in the classroom
In deze workshop verdiepen we ons in praktische manieren om de spiritualiteit van kinderen op school te voeden. Kate put daarvoor uit haar ervaring als leerkracht en als onderzoeker. De deelnemers krijgen in woord en beeld voorbeelden te zien van heel verschillende ervaringen van kinderen, en bespreken met elkaar hoe ze die interpreteren. We verkennen hoe je in de klas ruimte kunt maken voor deze ervaringen en wisselen van gedachten over de uitdagingen en kansen die er zijn als we de onzichtbare werelden van kinderen zichtbaar maken. Voertaal in deze workshop is Engels.

Hanni Braspenning: verwondering in beeld
Hanni is beeldend kunstenaar en geeft creatieve workshops aan volwassenen en kinderen. Verwondering en het in beeld brengen van wat je innerlijk beleeft gaan daarbij hand in hand. In deze workshop gaan deelnemers samen naar kleine wonderen uit de natuur kijken en vervolgens met natuurlijke materialen creatief aan de slag om hun Andere Werelden te verbeelden. Daarna is er gelegenheid om uit te wisselen wat dit soort activiteiten voor kinderen kunnen betekenen en hoe je die het beste begeleidt.

Carin en Roeleke Schepers: ‘Vraag haar niet in jouw wereld te leven; bezoek haar wereld!’
Wat betekent het voor een kind als het contact ervaart met lichtwezens en dingen ziet die anderen niet zien? Hoe is het om op deze manier ‘anders’ te zijn? Carin en Roeleke, moeder en dochter, vertellen over hun ervaringen en over wat zij van elkaar geleerd hebben. Daarbij zal Carin ingaan op de impact die haar ervaringen als moeder hebben gehad op haar werk in het onderwijs. Deelnemers worden ook met elkaar in gesprek gebracht door middel van actieve werkvormen. Roeleke Schepers is beeldend kunstenaar en coach. Carin Schepers is directeur van een basisschool.

Ineke Struijk: Kinderboeken en gesprekken over wat je niet ziet maar wel voelt…
In veel kinderboeken komen spirituele thema’s aan de orde. Dat kan een trigger zijn om met kinderen in gesprek te gaan over dat wat je niet ziet, maar wel voelt. Bij voorbeeld over dromen van een overleden huisdier of familielid, of hiermee praten voor het slapengaan. In deze workshop ontdekt u aan de hand van praktijkvoorbeelden wat boeken kunnen betekenen voor de beleving van kinderen en hoe u aan de hand van kinderboeken het gesprek over spirituele thema’s kunt openen. Ineke Struijk is leerkracht en religiewetenschapper. Zij werkt veel met jeugdliteratuur en prentenboeken om juist deze gesprekken op gang te brengen.

Saïda Aoulad Baktit: Engelen, djinns en leven na de dood.
Islamitische kinderen zijn vertrouwd met verhalen over engelen en djinns. Wat betekenen die voor hen? Wat doet de verbeelding van een kind met dat wat het van volwassenen hoort over onzichtbare werelden? Hoe speelt dat een rol bij ingrijpende situaties? En wat betekent het voor kinderen als zij opgroeien in een wij-cultuur waarin met hen niet over deze vragen wordt gesproken? Daarover leert u in deze workshop, aan de hand van persoonlijke ervaringen en filmmateriaal. Daarbij is er veel ruimte voor gesprek. Saïda Aoulad Baktit is geestelijk verzorger in het Radboudziekenhuis waar zij onder meer ernstig zieke kinderen en hun families begeleidt.

Monika Franzen: Binnen en buiten in balans
Je kent ze. Kinderen die net iets anders zijn of reageren dan hun leeftijdsgenoten. Wat je opvalt is dat ze ofwel extreme prikkelzoekers of juist prikkelmijders zijn. Je ziet hun gedrag, maar de binnenwereld onttrekt zich aan je waarneming. En misschien ook aan die van het kind. In deze workshop maakt u kennis met manieren om via muziek die binnenwereld te verkennen, en om binnen en buiten in balans te brengen. Daarbij krijgt u theorie aangereikt over hooggevoeligheid en over sensorische integratie. Monika Franzen volgde opleidingen in onder meer drama, pedagogiek en fysiotherapie en werkt op verschillende plekken in onderwijs en jeugdwerk.

Lara Schout: Zinvol tekenen
Met tekenspel leer je kinderen beter begrijpen, maak je op dieper niveau contact en weet je nauwkeuriger wat ze nodig hebben om te kunnen groeien. Als woorden niet toereikend zijn gaan we vanzelf over op klank, gebaar en beeld. Daar sluit Zinvol Tekenen bij aan. Via potlood en papier kom je als begeleider met kinderen in gesprek en kun je ze uitdagen tot ontwikkeling en een dieper contact met zichzelf. Tekenspel is een schatkist aan werkvormen, waarvan u er in de workshop enkele zult uitproberen. Elk spel is een verrassing, bij elke lijn weet je nog niet wat de volgende zal zijn.
Lara Schout is docent Zinvol Tekenen en vakleerkracht levensbeschouwing.

Locatie

We zijn te gast bij de HAN in Nijmegen, op loopafstand van station Nijmegen-Heyendaal.

Kosten

De kosten voor deze dag zijn, inclusief lunch, €55,- bij aanmelding voor
1 november 2019.
Daarna: €70,-
Studenten en vrijwilligers die hun kosten niet vergoed krijgen betalen €30,-

Aanmelden

Stuur het aanmeldformulier naar info@oblimon.nl

 

Dag van de Kinderspiritualiteit 2019

Op vrijdag 25 januari 2019 kwamen we met 45 mensen bij elkaar in het Albertinum in Nijmegen. We verdiepten ons in de vraag wat kinderen van opvoeders nodig hebben voor hun spirituele ontwikkeling. Wat voedt kinderen, waar groeien ze van, en wat vraagt dat van ons?

Na een inleiding op het thema door Liesbeth Vroemen wisselden we in groepjes uit wat ons zelf als kind gevoed heeft en welke opvoeders ons hebben geïnspireerd. Daarna waren er twee rondes workshops. ZubinNur Westrik vertelde haar deelnemers over Soefisme, en liet hen dansen en zingen. Gaby Schrijver vertelde boeiend over gebruiken rond Sjabbat, hoe haar generatie die heeft hervonden en hoe het voor kinderen is daar wekelijks aan deel te mogen nemen. Paul Loeters liet zijn groep allerlei spelletjes uitproberen, deels aan judo ontleend, en vertelde over ‘gentle teaching’ als manier om kinderen te laten zijn wie ze zijn.

Herman Tibosch keek met zijn deelnemers naar kunstwerken en liet hen uitwisselen wat die opriepen. Zij leerden over de aanpak van ‘filosoferen met kinderen over kunst’ zoals hij die toepast in het Kröller Müller museum. Monika Franzen liet deelnemers een aantal meditatieve oefeningen ervaren en sprak met hen over de waarde van niet-oordelen. Cora Krispijn en Mariska Litjes voerden een Godly Play sessie uit met hun groep, waarbij een bijbelverhaal verteld en uitgebeeld werd aan de hand van symbolische voorwerpen en vragen gesteld werden vanuit verwondering.

Het was een rijke dag vol bijzondere ontmoetingen. In mei en september organiseren we vervolgavonden voor hen die over een deelonderwerp door willen praten. Daarbij kunnen ook mensen aanschuiven die er op 25 januari niet bij waren. Nadere informatie volgt!

 

 

Een terugblik op de Dag van de Kinderspiritualiteit 2018

Op 26 januari 2018 kwamen we met ruim 50 mensen bij elkaar in Arnhem rond het thema ‘Ruimte voor het innerlijk van kinderen’. De achtergronden van deelnemers waren heel divers: onderwijs, zorg, natuur- en kunsteducatie, scouting, kerkelijk jeugdwerk en meer. Juist die diversiteit zorgde voor inspirerende ontmoetingen.

 

De dag werd ingeleid door
Liesbeth Vroemen die het begrip ‘kinderspiritualiteit’ tot leven bracht aan de hand van enkele kleine portretjes, maar het ook afbakende om een gezamenlijke basis voor de dag te hebben. U kunt haar lezing hier bekijken.

 

 

 

Steve Younger vertelde over het Schotse onderwijs dat geënt is op vier basiswaarden: integrity, justice, compassion en wisdom. Maar hij begon met een indrukwekkend inkijkje in zijn persoonlijke geschiedenis. Dat werd een rode draad voor de dag: aandacht voor het innerlijk van kinderen begint met aandacht voor je eigen verhaal.

In groepjes gingen deelnemers vervolgens met elkaar in gesprek. Na de lunch verdeelden we ons over vier workshops. Michiel en Ilse namen hun groep mee naar het Sonsbeekpark waar de verbinding met natuur voelbaar werd in spel en creatieve opdrachten.

Monika liet haar groep een mooi opgebouwde reeks oefeningen doen rond de verbinding lichaam en geest en dacht met de deelnemers na over hoe je dergelijke oefeningen een plek kunt geven in je werk met kinderen. In de workshop van Marijke was een bijbelverhaal vertrekpunt voor dramatische werkvormen die deelnemers uitdaagden naar hun eigen innerlijk te kijken. Voor menigeen een heel verrassende manier van ‘spelen met verhalen’. Steve Younger ten slotte bouwde zijn workshop op rond een doosje vol kleine symbooltjes die verhalen en vragen losmaakten.

Na de workshops was er een uitgebreide ‘theevisite’: iedere workshopleider kreeg een hoek toegewezen – en een etagère vol lekkers – waar deelnemer op de thee konden komen om met de docenten of met elkaar in gesprek te gaan.

Oblimon kijkt met heel veel voldoening terug op deze dag, en begint vast na te denken over de Dag van de Kinderspiritualiteit 2019!

ervaringen van deelnemers

‘Na de dag van de kinderspiritualiteit kwam ik thuis en vertelde mijn partner erover. Ze merkte op: “Ik heb jou zelden zo enthousiast en geïnspireerd uit een studiedag zien komen”.
Dicky Brouwer, leerkracht

‘Ik ben nog steeds vol van wat ik heb ervaren en heb gehoord (denk nog aan kleine Daan). Ik heb deelgenomen aan de workshop bibliodrama. Het was voor mij de eerste keer om met deze werkvorm kennis te maken. Ik heb het als heel bijzonder ervaren om een bijbelverhaal zo tot leven te laten komen. Vanuit onze werkgroep Kinderwoorddienst kunnen we hier zeker mee verder.’
Paula van den Bosch, kerkelijk vrijwilliger

‘Er zijn veel onderwerpen ter sprake gebracht die me aan het denken hebben gezet. Ik voelde zo ‘het kind in mezelf’ aangesproken. Daarmee was het ook zo’n inspirerende dag. Al die dingen die ik als kind zo graag deed en een beetje kwijt ben geraakt (schrijven van verhaaltjes, liedjes maken, vanuit verwondering naar de dingen en mensen om me heen kijken en zo) werden weer aangesproken’.
Marleen van Tilburg, tuin- en landschapontwerper    

‘Een goede dag om mee te maken. Zorgvuldig opgezet programma. Met ruimte voor ontmoeting, een prachtig programma met dito boekje, waarin zelfs aandacht is voor ontmoetingen tussendoor. Een mooie mix van ‘monitoren en modderen’ rond spiritualiteit.’
Liesbeth Winters-Jonas, pastor